9_Boost_695x494.jpg

EFTER VILAN

Direkt efter hjärnskakningen är det bara vila, vila, vila som gäller för att hjärnan ska kunna återhämta sig men när hjärnan blivit lite mer stabil är det dags att börja röra på sig. Visst hjälper vilan men dom verkliga framstegen kom med ordentlig pulshöjning. Börja försiktigt, när vila har varit det enda sättet att få mer energi så kan det först kännas ovant/obehagligt. En kombination av dessa tre hörnstenar gör förhoppningsvis under för din PCS.

AFTER THE CALM

When you had the concussion rest is the only option to recover but after a while when the brain is a bit more stable it's time to move. Of course resting is still good but the real progress came with intense pulse exercise. Start out easy, the brain can be sensitive to change after just been in rehab mood but combining these three activities will hopefully transform your PCS.

 

TRE HÖRNSTENAR / THE TRINITY

Trinity_Ill_695x494.jpg
 

PULS

Låt kroppen (och hjärnan) ta ut sig ordentligt under 20 – 30 min.

Take your body (and brain) for a good 20 – 30 minute workout.

SPINNING
Det mest skonsamma sättet att komma igång, speciellt ifall hjärnan fortfarande är känslig för stötar, är att sätta sig på (motions)cykeln. 

This is a more gentle way to start, since the bike is a less bumpy ride for your brain.

LÖPNING
Efter att du har sprungit kan hjärnan kännas lite konstig men dagen efter brukar kännas betydligt bättre.

Sometimes your brain can feel a bit strange after running but it usually feels much better the day after.

PAUS

En fördel av all vila och återhämtning efter hjärnskakningen är att steget inte blir lika stort när sinnet ska stillas.

The advantage from having to rest and slowing down your life pace is that the transition to sit still and meditate is much smoother.

MINDFULLNESS
Det finns mängder med meditationsappar som hjälper dig med sina guidade meditationer.

The amount of guided meditation apps you can find is endless.

MEDITATION
Ställ klockan, hör tystnaden och koppla av.

Set your timer, listen to the silence and relax.

YOGA

Börja med lugn restorative yoga eller MediYoga. Under ett pass restorative yoga återhämtar sig kroppen lika mycket som under en natts sömn.

Start out easy with some calm yoga: restorative yoga or mediyoga. A session of restorative yoga equals one night sleep of recovery.

MEDIYOGA
Hjälper mot det mesta och forskningen visar att MediYoga (Medicinskyoga) hjälper mot allt från stress och migrän till hjärtsvikt.

This yoga is good for you on so many levels. It helps with everything from stress and migraine to heart failure.

HATHA YOGA
En mer utmanande yoga form är Hatha yogan, men till skillnad från AshtangaYoga så förekommer här ingen belastning av huvud eller nacke.

This is a more physical yoga and in Hatha there is no strain on your head or neck.

 

Boost_Party2_695x494.jpg
 
 

HA SKOJ / BE HAPPY

GLÖM INTE BORT ATT HA ROLIGT

Sist men inte minst: ha roligt. Man får så oväntat mycket energi av att vara glad. Vanliga "triggers" glöms bort och ofta orkar man mycket mer när man gör någonting kul och inte känner efter hur hjärnan mår hela tiden.

 

DON'T FOrGET TO HAVE FUN

Saved the best for last: do take time for some fun time. The energy might not be there to do something but it's amazing how much better you feel when your PCS is not in focus.